Greek Diary 2007

Number of messages: 3

Igen til Paleochora

d. 13-08-2007 15:28:08

Jeg havde sidst sejlet med båd til Kreta for ca 10 -12 år siden, og husker den gang at have svoret at det gjorde jeg bare ikke igen. Det havde taget 24 timer at komme hjem igen via Athen. Og nu sad jeg igen på båden. Fik en plads i en af loungerne og snakkede lidt med en græsk pige fra det centrale Grækenland som skulle møde venner på Kreta.
Overalt på gange og fællesarealer havde unge lagt deres liggeunderlag ud og gjort sig klar til natten. Ingen tvivl om at mange fik en udmærket natte søvn ud af det. Også i loungen lå en fyr og sov med næsen lige ned i gulvtæppet ..
I fht tidligere er servicen i top. Restauranter og barer havde åbent under hele turen, og jeg var ret imponeret over personalet veloplagt hed hele vejen igennem.
Der var ret røget i loungen og kl 2200 fortrak jeg til nederste agterdæk, og sad der indtil ca 3.30 og sov sådan 15-20 min ad gangen indtil jeg var ved at glide ned af stolen. Ud på natten blev det mere og mere underlig at kigge ud i den sorte nat. Så sort var det at det nu føltes ssom sad man i et lokale med kulsorte gardiner for vinduerne, ja det var faktisk helt klaustrofobisk, men den fornemmelse af indespæring , selvom jeg befandt mig i den fri luft på åbent hav.
Vi ankom souda kl 6.00 og det var endnu mørkt. fik en bus indtil Hania , mens solen stod op, fik en kaffe på busstationen, og havde endnu 2 timer til bussen til Paleochora kørte kl 8.30. Jeg var træt .. meget træt.
Busturen gik fint. Der er omfattende vejarbejder på de sidste 15 km fra Kondanas, så også hårnålesvingene nu reelt bliver 2 sporede. Stor gensynsglæde med Niko og Maria Bubalis, og værelse 9 stod klar til mig. 24 timer havde turen taget fra Plaka og hertil !!!

videre fra Plaka

d. 11-08-2007 08:56:43

jeg besøgte Plaka i 1982 - ikke meget var forandret i dag. Der var nu 2-3 restauranter, men jeg kunne ikke blive enig med mig selv om hvilken af dem der også var der i 1981. Begge hævdede at være den eneste dengang. Jeg fik desværre et lidt kedeligt værelse på Hotellet, dvs uden havudsigt, og lidt trængt. Da jeg samtidigt ikke sov det meste af natten pga larm fra 'byens' eneste bar , så var beslutningen taget om at komme videre. Tirsdag morgen talte jeg med en meget behjælpelig dame i havnekontoret, som fortalte at båden fra Githio til kreta kun sejlede lørdag, og at der iøvrigt ikke længere var offentlig transport fra Plaka - over Kosmas og til Githio. en taxa kunne gøre det for 80 Euro. Derfor ringede jeg til Maria på Dream Rooms i paleochora - og fik booket et værelse fra onsdag !!! Og så aftsed.
Tog fra Plaka kl 10.00 med bus - først til Leonidio, videre til Tripoli og endelig til terminal A i Athen. (18E)
Her fik jeg dagens bedste deal - en taxa kørte mig på 12 min til pireus, via motervejen som går tværs gennem Athen. (7 euro). Købte billet til Hania (32 E) og sejlede afsted ud i natten kl 21.00 tirsdag aften.
....to be cont.

Greece 2007 - without a plan

d. 09-08-2007 19:03:56

Årets rejse var ikke planlagt, men kom sig af en øjeblikkelig depression ved udsigten til en sommer uden sol og strand, og helst græsk.
Da jeg bestilte rejsen for 14 dage siden kunne jeg kun få billet til Athen (2300 kr) med SAS. Havde inden afrejse intet planlagt – the greek way – haft travlt med boafall og golfturnering m.v

Fløj fra Kastrup søndag d. 5 aug kl 8.15 og landede i Athen 3.5 time senere.
Havde undervejs læst lidt i den nye udgave af Lonely Planets ’Let go greece’,etc. for at få nogle ideer. Havde tænkt at leje en bil i Lufthavnen, men da jeg stod der tænkte jeg først og fremmest på at komme væk. Tog X93 bus til busterminal A, og ankom til et gedemarked af en busterminal 45 min senere.
Pireus eller Peloponnes ..? valgte en bus kl 14.30 til Naphlio på Peloponnes. Mindedes med længsel den tid for man kørte rundt i gamle Volvo busser , hvor vinduer kunne åbnes , og der var fri rygning, og baggagen flød alle vegne i bussen. I dag er det næsten som i flyet mht baggage håndtering.

Ankom til Naphlio omkring kl 1700, og blev vist lidt overrasket over størrelsen – havde læst de 13000 indbyggere som 3 tusinde. Nå men charmerende by alligevel , men lidt for stor til mit ærinde. Fik et hotelværelse til 50 E og sov vist udmærket den nat.

Næste morgen tog jeg af sted med bus til Leonidio – Plaka nede af øst kysten. Her var jeg tilbage i 1981 sammen med Marianne Højmann. Der var ingenting dengang ud over en enkelt terverna , men ellers havde jeg ingen tydelig erindring om stedet (pga manglende fotos). Busturen var smuk, men og en til tider skræmmende oplevelse for en der som jeg alt for levende kan forstille mig hvad der sker om bussen lige skrider lidt ud, og styrter de 50-70 meter ned i havet